سماگلوتید خوراکی باعث کاهش HbA1c و وزن بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می شود

 31 جولای 2019- بر اساس یک مطالعه ی جدید، مونوتراپی با سماگلوتید خوراکی در مقایسه با دارونما ، با بهبودهای بالینی قابل توجهی در رابطه با هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) و کاهش وزن همراه است .نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله ی  Diabetes Careمنتشر گردید. سماگلوتید خوراکی، اولین داروی خوراکی از گروه آگونیستهای گیرنده ی پپتید 1 شبه گلوکاگون، است که برای کمک به کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 طراحی شده است.

در مرحله ی اول از فاز سوم یک کارآزمایی تصادفی، دوسوکور، کنترل شده با پلاسبو، با گروه موازی ، دکترVanita R. Aroda ، از بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون، و همکارانش به ارزیابی ایمنی و کارآیی سماگلوتید خوراکی به صورت تک درمانی(مونوتراپی) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که توسط رژیم و ورزش به تنهایی به کنترل قند خون مناسبی دست نیافته بودند، پرداختند. نویسندگان ، از 703 بیمار از 93 سایت بین المللی به طور تصادفی برای شرکت در چهار گروه درمان (درمان با 3 میلی گرم، 7 میلی گرم ، 14 میلی گرم سماگلوتید خوراکی یک بار در روز، یا دارونما) ثبت نام کردند.

پس از بیش از 26 هفته، محققان دریافتند که سماگلوتید خوراکی باعث کاهش HbA1c و همچنین وزن افراد شرکت کننده شده است. شایع ترین عوارض جانبی مرتبط با سماگلوتید خوراکی شامل حوادث خفیف تا متوسط ​​گوارشی است. قطع مصرف داروی آزمایشی در 2.3 تا 7.4 درصد از افراد تحت درمان با سماگلوتید خوراکی و 2.2 درصد از افراد گروه دارونما اتفاق افتاد.

محققان اظهار داشتند مطالعات دیگری که هم اکنون در برنامه ی PIONEER [نوآوری در پپتیدها برای درمان زودهنگام دیابت[1]] در جریان است، اطلاعات بیشتری را در مورد اثرات استفاده از این دارو در ترکیب با سایر درمانهای کاهنده گلوکز و در سایر جمعیت های مورد نظر (به عنوان مثال، در افرادی با خطر قلبی عروقی یا نارسایی کلیوی) مشخص خواهد نمود.

چندین نویسنده روابط مالی خود را با شرکتهای داروسازی از جمله Novo Nordisk که تولید کننده ی سماگلوتید است و بودجه این تحقیق را تأمین نموده است، افشا کردند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-07-oral-semaglutide-hba1c-weight-patients.html

 



[1]Peptide Innovation for Early Diabetes Treatment